woensdag 9 april 2014

Voor u misschien ook wat schaamte op de kaken.

Ik kan er wel van houden van ochtenden die beginnen met fluitende vogels in onbewolkte luchten, verse koffie aan de ontbijttafel en mijn krant. Ochtendrituelen, zoals iedereen er misschien wel eentje heeft of zou moeten hebben.
En daarin lees ik alweer heel veel woorden van meneer De Wever. Hij, die in ons landje een pleidooi houdt voor meer gevangenissen en een strengere aanpak van criminelen, een lik-op-stukbeleid, zoals hij dat zelf noemt, want zo zegt hij: ‘Elke dealer die gepakt is, dealt nu gewoon verder met een enkelband om’. Ah ja, elke dealer? Dat denkt hij, als mens, als man, als vader. Meer bakstenen dus als het even kan op onbekende gronden die we nog moeten opsnorren. Altijd meer, moet toch ook beter zijn. Opsluiten en lang met een nultolerantie voor drugs of het nu gaat of soft- of harddrugs. ‘Dat onderscheid maak ik niet meer’, voegt De Wever nog toe. Van grijze zones houdt hij niet. Zwart-wit als het kan en ook als het niet kan.
Dat er iets grondigs fout zit in die redenering en in ons gevangenissysteem, kan een VTM-kijkende mens alvast niet meer ontkennen. Luk Alloo ontrafelde met doorgedreven nauwkeurigheid en het hart op de juiste plaats ons gevangenissysteem, eentje waarvoor we alvast collectieve schaamte op de kaken moeten dragen. Als ik vrouwen zie als Kim en Kelly die met drugsproblemen over éénzelfde kam geschoren worden. Genadeloos bijna. Criminelen, zo’n woord waarin geweld zit, waarin te weinig mens zit om goed te zijn. Gevaarlijke woorden als we ze veralgemenen, zoals meneer De Wever naar hartenlust doet, omdat de verkiezingen voor de deur staan en harde taal aanslaat, dat denkt hij. En dat verbaast mij jammer genoeg niet. 
Op diezelfde pagina in de krant lees ik ook nog dat hij geen bredere eerste graad wil in het secundair onderwijs waarbij hij dus met de sterkere leerlingen verder wil, kan ik zeggen als mens met een lerarendiploma secundair onderwijs op zak. En die zwakkere leerlingen? Ontneemt u ze dan heel bewust alle kansen? Denkt u dat zij straks ook gevangenissen zullen bevolken? Durft u dat te denken, meneer De Wever, als mens, als vader? Voor u misschien ook wat schaamte op de kaken.

Al die woorden en mijn ochtendritueel. Bitter, denk ik. Hopend dat ik samen met andere ochtendritueelliefhebbers en die niet-ochtendritueelliefhebbers heel snel een beetje beter leer weten, meer kan zien, dieper kan nadenken en dan misschien eens zeg of schreeuw: ‘Meneer De Wever, alstublieft, wat zult u met al die bakstenen gaan doen? Kunnen we dat geld niet zinvoller investeren in betere begeleiding tijdens de gevangenisstraffen om het recidivecijfer wat naar beneden te krijgen, zodat we wat van die collectieve schaamte op onze kaken kwijtraken? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten